onsdag 5 november 2014

Att få ordning på ett löparknä.

Mina problem med löparknä har satt käppar i hjulen för min träning förut, men denna gång hade jag varit kontakt med en naprapat som jag visste kunde hjälpa mig.
 
Det problem jag fått har varit en strålande smarta från utsidan av knäet som gick ner mot foten. Känningarna uppkom till största del på träning, tills en fredag då jag skulle hem från jobbet. Jag skulle precis vända mig för att öppna dörren och gå hem då jag vred till benet på ett konstigt vis, vilket framkallade samma smärta jag haft under löprundorna fast nu konstant. Det blev än lätt haltande gång då jag skulle handla lite snabbt innan jag hämtade barnen.
 
Jag bokade in en tid hos naprapaten och en vecka senare fick jag tid. Väl där fick jag förklara mina besvär sen blev det lite knådande och kännande på musklerna. Jag fick förklarat för mig att det var musklerna som växt snabbt då jag kommit igång med regelbunden träning. Muskelfästena tar längre tid att vänja vilket innebär att stretching blir extremt viktigt för att motverka smärta. Men just den strålande smärtan på utsidan av knäet berodde på att lårmuskeln inte blivit ordentligt stretchad vilket bidrog till att senan som löper på utsidan av knäet stramade åt och tryckte mot knäleden och en bakomliggande nerv, vilket bidrog till den strålande smärtan ner mot foten.



Ordination blev massagerulle/foamroller. Dock fungerade lika bra med ett vanligt rör av något slag eller bara något hårt runt föremål (flaska, kavel etc.). Naprapaten komentar var att kunde massera ut spänningarna i mina ben, men då skulle jag inte kunna gå på en vecka.
 
Så efter lite sökande hittade jag en prisvärd foamroller på Rusta. Sen hem och börja rulla. Främst på sidan från knä ända upp till höften, och när jag kände en knuta i muskeln stannade jag kvar där och rullade över knutan till smärtan blev för intensiv. Bara efter ett fåtal gånger så hade besväret försvunnit och jag hade ett perfekt redskap för att stretcha. Foamrollern funka fint även för att stretcha övriga muskler i benen.



Ett varningens finger, jag körde foamrollern på parkett och det verkade som den lämnade ifrån sig ett skikt som gjorde golvet extremt halt. Resultat blev lillgrabben gjorde en dundervurpa, så var aktsamma. Nästa steg blir att köpa den lite mer aggresiva varianten med lite större dubbar, för mer djupgående stretching.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar